Kina gjør storstilte inngrep overfor store teknologivirksomheter – det gjelder både utenlandske og landets egne giganter, og det får konsekvenser. Sist ute er Yahoo som trekker sine tjenester ut av Kina med henvisning til et «stadig mer utfordrende driftsmiljø».

Yahoo har allerede gjennomført en dramatisk nedskalering av driften i Kina

Dette gjør Yahoo til den andre store amerikanske organisasjonen som forlater det kinesiske markedet de siste ukene. Microsofts LinkedIn gjorde en lignende manøver i oktober.

Politainment: Kina vil bygge et “sivilisert internett” basert på “faktisk sosialisme”

At Yahoo nå kunngjør total tilbaketrekning er mer et symbolsk trekk som signaliserer at beslutningen er endelig ettersom de allerede har gjennomført en dramatisk nedskalering av virksomheten i Kina. Yahoo stengte sine kontorer i Beijing allerede i 2015. Musikkstrømming og e-posttjenester sluttet de å tilby for nesten et tiår siden.

Utestengt fra og med 1. november

Internettbrukere fra fastlands-Kina er med dette utestengt fra Yahoos tjenester fra og med 1. november. Lukningen inkluderer Yahoos nyhetsportaler, søkemotoren, nettportalen MyYahoo, reklameplattformen og teknologisidene Engadget og TechCrunch.

Annonse

VPN-brukere må rapporteres

Utenlandske selskaper som behandler brukeropplysninger – for eksempel via webcookies og -tjenester – må ha kontor i landet og lagre alle lokale brukerdata på stedet. I tillegg forventes virksomhetene å gi myndighetene adgang til dataene og dele informasjon når de blir bedt om det. Selskapene er også forpliktet til å følge myndighetenes begrensninger av internettadgangen og krav om sensur, og å blokkere og rapportere brukere som omgår sensuren ved hjelp av VPN.

Selv om Kina nylig har tillatt utenlandske investeringer i kinesiske VPN-selskaper, gjør juridiske hindre det vanskelig å operere i landet.

Det politiske miljø ‘vesentlig annerledes enn i Vesten’

En rekke lover er vedtatt de siste årene og bidrar til det Yahoo og flere med dem, betegner som et «utfordrende» marked. Loven om beskyttelse av personlige opplysninger – PIPL – som trådte i kraft 1. november, er en av dem. Den er utformet som en databeskyttelseslov og innfører en rekke bestemmelser om hvordan data kan innsamles og oppbevares. Brudd på loven kan medføre bøter på opptil fem prosent av virksomhetens årlige omsetning.

På noen måter er PIPL ikke ulik vestlige lover som fokuserer på beskyttelse av privatlivets fred, såsom den europeiske personvernforordningen. Men det politiske miljø er vesentlig annerledes i Kina enn i vestlige land.

Også Fortnite på vei ut

Også Epic Games, videospillutvikleren bak ‘Fortnite’, har kunngjort at prosessen med å stenge ned servere i Kina er begynt og at de lukker ned denne måneden. Registrering av nye spillere er stoppet mandag og serverne vil bli lukket 15. november. Etter det vil det ikke være mulig å logge inn i spillet.

Spillutvikleren har med Tencents hjelp, forsøkt å få godkjenning av en fintilpasset versjon av Fortnite kalt «Fortress Night», men myndighetene i Beijing var ikke tilfreds med tilpasningen.

For omfattende begrensninger for Epic

I august innførte Kina restriksjoner på spilletid for mindreårige. Personer under 18 år får bare lov til å bruke tre timer pr. uke på videospill. Denne begrensningen har sannsynligvis spilt en nøkkelrolle i Epics avgjørelse.

ITavisen: Kina forbyr unge under 18 å spille mer enn tre timer online i uken

I tillegg til spilletidsbegrensningene må alle spillere presentere offisielle identitetspapirer for å registrere seg på spillet, mens mikrotransaksjoner i spillet er blitt direkte forbudt.

Slutt på «digital narkotika»

Siste dato for å få tilgang til betatesten av «Fortress Night» er 15. november 2021.

Også kinesiske selskaper lider under virkningene av inngrepene mot teknologiselskapene. Graving etter kryptovaluta er mer eller mindre stoppet av myndighetene. Spillbransjen som myndighetene har sammenlignet med digital narkotika, er alvorlig begrenset.

Yahoo

Yahoo som en gang i internettets tidlige dager var en rival til Google som den foretrukne søkemaskin, har opplevd nedgang de siste to årtier. Idag tilbyr de webportal-tjenester, nyheter, epost og søkefunksjoner, men er langt forbigått av Google og ferskere giganter som Facebook og Twitter. Selskapet eier også en rekke mediemerker som Engadget og TechCrunch. Heller ikke disse vil være tilgjengelig i Kina.

Kilde: BBC

Annonse