Hollywood-stjernen vises i russiske reklamefilmer uten å ha satt sine ben på filmsettet. Kunstig intelligens fremtryller Willis’ ansikt.
Bruce Willis gjør reklame for en russisk mobiloperatør uten å ha stått foran kameraet
Hollywood-stjernen har gitt lisens til at de bruker hans ansikt i deepfake-videoer og bilder. Det er planlagt en serie på minst 15 reklamefilmer som forteller en historie om to agenter i føljetong-stil. Den ene spilles av den russiske komikeren Asamat Musaghaliev, den andre av hans landsmann Konstantin Solowjow. Sistnevntes ansikt blir erstattet av Willis ansikt, såkalt face-swapping.
AI gjør det mulig
Ideen kommer fra et reklamebyrå kalt Instinct. De mener at lisensiert deepfake av kjendiser er fremtiden for reklame og de ser mange fordeler: Eventuelle reisebegrensninger elimineres og produksjonen blir langt billigere enn om de skulle få en Hollywood-stjerne med på filmsettet.
ITavisen: To millioner kvinner misbrukt i deepfake-porno
I tillegg går det raskere med deepfakes. Å generere datamodellen tar en måned, men dét arbeidet må bare utføres én gang. Etter det kan de enkelte videoene produseres raskt: De beregner bare tre uker på etterproduksjon pr. episode.
… men AI har sine begrensninger
Det er ingen hemmelighet at dette er deepfakes. Mobiloperatøren Megafone avslører det bevisst og anser det som en bonuseffekt ettersom selskapet ønsker å stå frem som spesielt innovativt.
Regissør Ilja Naischuller må imidlertid slite med noen begrensninger. Den reelle skuespilleren må begrense bevegelsene sine. For eksempel er det tabu å heve og senke hodet, men sidelengs bevegelser er mulig. Under castingen var målet å finne en mann med samme hodeform og skulderbredde. Skallethet var også viktig. Solovyov oppfyller disse kravene – og han har avslørt at han er en stor fan av tyskfødte Bruce Willis.
«Den første familie-blockbuster»
I august dukket første episode i reklameserien med en deepfaket Willis opp. Filmen er ment å formidle hvordan Megafons kunder gratis kan holde kontakten med barna sine selv om de er «fanget» på jobb. Det er planlagt ytterligere 14 episoder frem til neste august. Serien heter «Partner» og blir annonsert med egne filmplakater som «den første familie-blockbuster».
De involverte håper at russiske forbrukere skal vente i spenning på neste film-episode for å få med seg fortsettelsen av historien.
Titusenvis av bilder som grunnlag
AI-laboratoriet Deepcake er ansvarlig for datamodellen deepfake-manipulasjonen er basert på. De ansatte så rundt 40 Willis-filmer og valgte passende scener med forskjellige hodeposisjoner og farver. Etterhvert hadde de et neuralt nettverk med mer enn 34 000 Willis-bilder.
Nesen ut av øret
Metoden er fremdeles ikke perfeksjonert, noen ganger får den falske Willis ekstra øyenbryn eller så stikker nesen plutselig ut av øret, men deformasjonene blir reparert før filmene slippes.
Kilde: PC Mag