Tyske Bosch er verdens største leverandør av bildeler. De mener at bilindustriens forsyningskjede av halvledere ikke lenger fungerer.

Chips i alt fra biler til tannbørster

Harald Kroeger som sitter i styret for Bosch, sa i et intervju med CNBC at forsyningskjeden har gitt tapt for den verdensomspennende etterspørselen etter chips til alt fra biler til spillkonsoller og elektriske tannbørster. Samtidig som etterspørselen bare har økt er flere viktige produksjonssteder for halvledere blitt tvunget til å stoppe produksjonen, sa Kroeger.

Etterspørselen opp, produksjonen ned

I februar forårsaket en vinterstorm strømbrudd hos NXP Semiconductors i Texas. I mars var det en brann på et halvlederanlegg i Japan som drives av Renesas, en av bilindustriens største chips-leverandører. I august sto fabrikker i Malaysia tom på grunn av nasjonal koronanedstengning.

Volkswagen og BMW skar ned på produksjonen på grunn av problemer med å få chips nok til bilene sine. 

Annonse

«Som om vi var ett team»

Bilprodusentene og leverandører av halvledere bør sette seg ned og finne ut hvordan chipforsyningskjeden kan forbedres, sier Kroeger:

Vi må sette oss ned som om vi var ett team. Deler av forsyningskjeden trenger mere lagerplass fordi halvlederne har opp til seks måneders produksjonstid. Vi kan ikke fortsette å kjøre et system hvor ordrene kommer annenhver uke. Det fungerer ikke.

Harald Kroeger

Etterspørselen vil bare øke

Problemer med forsyningskjeden for halvledere har tidligere vært fornuftig administrert av bilindustrien, men nå er det ifølge Kroeger, tid for forandring. Han mener etterspørselen kommer til å øke fremover.

Hver bil som blir smartere trenger flere halvledere. 

Harald Kroeger

Biler med forbrenningsmotorer bruker vanligvis halvledere for rundt 700 kroner. Elbiler har behov for halvledere for nesten 5000 kroner.

Francois-Xavier Bouvignies, UBS-analytiker  

Ny chip-fabrikk

Bosch har de siste to årene bygget en ny halvlederfabrikk til én milliard euro i Dresden — hovedstad i Sachsen hvor en av Europas største halvlederklynger ligger. Produksjonen kom i gang i forrige måned.

Årsaken til at vi begynte å bygge denne fabrikken for et par år siden, er at vi forventet at etterspørselen ville stige dramatisk.

Harald Kroeger

Mangelen vil «strekke seg langt inn i 2022» 

Andre store produsenter av chips som Intel og TSMC, planlegger å sette opp nye fabrikker de neste årene, men Kroeger forventer at chip-mangelen vil «strekke seg langt inn i 2022».

Europa henger etter

Tysklands president Frank-Walter Steinmeier sa at Bosch’ nye fabrikk “kommer på et avgjørende tidspunkt for industrien, men Tyskland og Europa er fortsatt langt fra digital suverenitet i halvlederproduksjonen”.

Sysselsettingen i halvledersektoren har i Dresden steget fra 45 000 til 70 000 det siste tiåret og den forventes å vokse til opptil 100 000 i 2030.

Asia størst

Størstedelen av verdens chips blir produsert i Asia. På verdensplan er taiwanske TSMC aller størst. Europa står for en brøkdel av den globale halvlederproduksjonen.

Nederlandske ASML er eneste selskap i verden som er i stand til å fremstille maskinene som trenges for å lage de mest avanserte chipsene.

Kilde: CNBC

Annonse