Omsetningen i annet kvartal økte med 44 prosent og oversteg estimatene, men Daimler AG sier at veksten i første halvår vil tørke inn i annet halvår på grunn av halvledermangel.

Flatt år for Mercedes

Det forventes at Mercedes’ bilsalg vil ende omtrent flatt iår etter å ha økt betydelig fra 2020. Mangelen på chips vil ha en negativ virkning på virksomheten utover året, meldte Daimler tidligere idag.

Konkurrentene Volkswagen AG og Jeep-produsenten Stellantis har taklet mangelen på chips bedre enn fryktet, men også de advarer om at problemet vil påvirke inntjeningen senere iår. Bilprodusentene prioriterer produksjonen av de mest innbringende modellene og avstår fra å gi de rabatter kundene er vant til å få.

Hele bransjen sliter med lengre leveringstider og det påvirker også kundene våre. Vi gjør hva vi kan for å minimere utslaget for kundene.

Ola Kallenius, administrerende direktør Daimler AG

Også råvareprisene ventes opp

BMW sier at de forventer «solid» salgsøkning iår. Globalt solgte de mer enn 26 000 flere enheter enn Mercedes og stiller med beste utgangspunkt i USA på grunn av bedre tilgang til chips.

Annonse

Til tross for halvledermangelen kom Daimler bedre ut økonomisk i annet kvartal enn analytikerne forventet. Resultatet før renter og skatt steg til 5,19 milliarder euro, 44-45 milliarder kroner. Overskuddet på kjøretøyer nådde doble sifre for tredje kvartal på rad.

Åtte helelektriske biler neste år

Daimler er mer pessimistisk foran tredje kvartal også på grunn av forventet økning av råvareprisene i annen halvdel, noe selskapet sannsynligvis ikke vil kunne kompensere for gjennom effektivitetsgevinster – som i første halvår.

Mercedes vil oppdatere investorene om selskapets voksende utvalg av elektriske biler imorgen. Selskapet vil lage åtte helelektriske biler på tre kontinenter neste år. Den mer kompakte EQA og den nye EQS-sedanen – det batteridrevne svaret på S-klassen – ble presentert tidligere iår.

Kilde: Bloomberg

Annonse