Store berøringsskjermer er blitt vanlig i nye biler. Jo større skjermene blir, desto færre muligheter har du til å skille deg fra konkurrentene. Kanskje det er derfor Mercedes-Benz i den nye 2022 AMG SL Roadster har tatt skjermen ut av dashbordet og forankret den til midtkonsollen hvor de lar den vippe elektronisk opp og ned.

11,9-tommers infotainment

Mercedes-Benz sier at de har designet den 11,9-tommers stående berøringsskjermen på denne måten for å redusere refleksene – AMG SL Roadster er tross alt en konvertibel – men det kan også være et smart lite triks for å skille seg ut fra Tesla. 

Designet er litt mer retro enn kanskje forventet av en moderne Mercedes, men det er mye teknologi. «Hyperanalog» refererer til design som kombinerer analoge former og kontroller med digitale elementer, men interiøret har beholdt tradisjonelle SL-temaer som gir en behagelig fornemmelse av ytelse og luksus uten at den originale 300SL-minimalismen går tapt. 

Bra ved toppløs kjøring

Instrumentklyngen befinner seg i en 12,3-tommers skjerm bak rattet. Den er beskyttet av et slags “flyvinge”-inspirert visir som skal dempe solreflekser – et must for de som kjører toppløs.

Annonse

Symbiose mellom bløt og hard vare

Innbygging av større skjermer i nyere biler krever mer av programvaren. Bilprodusentene har hentet hjelp fra Google og andre som kan slikt – og nå begynner symbiosen mellom bløt og hard vare å gå seg til likesom den har gjort i smarttelefonmarkedet. Det kan bane veien for nye spennende ideer fremover.

Vi får gå ut fra at Mercedes har hengt infotainment-skjermen såpass godt opp at den ikke begynner å knirke når man havner på “ekte grusvei” – som min sønn begeistret kalte det.

Kilde: Lithuania News

Annonse