Det er et av kunsthistoriens største hærverk: I 1715 ble store deler av Rembrandts mesterverk «Nattevakten» klippet vekk. Bildet regnes som et hovedverk i kunsthistorien og er rent fysisk Rembrandts største maleri.

Kunsthistoriens største hærverk

Nattevaktens opprinnelige mål var ca. 500×387 cm da det sto ferdig i 1642. Bildet hang i klubbhuset i den tids borgervernet i 73 år før det ble bestemt flyttet til Amsterdams nye rådhus ved de Dam i 1715. Det var utsett en plass mellom to vinduer, men det passet ikke og enkleste løsning ble valgt: Saks. Lerretet ble beskåret til 437×363 cm og bitene som ble klippet vekk er aldri gjenfunnet.

Rekonstruert etter en mindre kopi og AI

Nå er det rekonstruert med hjelp av kunstig intelligens. For første gang på mer enn 300 år kan besøkende på Amsterdams Rijksmuseum se maleriet som det opprinnelig var etter en  rekonstruksjon gjort på basis av en mindre 1600-talls kopi og AI. De manglende bitene er montert rundt det berømte verket.

Det er veldig spennende å se rekonstruksjonen. Når man har kjent bildet siden barnsben, føles det som om man er i 300 år tilbake i tid. 

Taco Dibbits, direktør Rijksmuseum

Beskjæringen i 1715 er bare én av mange dramatiske hendelser i bildets lange liv. En mann trakk kniven og stakk hull i bildet i 1911. Da tyskerne invaderte Nederland ble det holdt skjult i en bunker inntil krigen var over. I 1975 ble det igjen angrepet av en knivmann og i 1990 ble det sprayet med syre.

Annonse

AI på kunstskole

Rekonstruksjonen er gjort på grunnlag av en kopi fra 1600-tallet av kunstneren Gerrit Lundens – men kopien er i en noe annen stil og farver og fra et litt annet perspektiv. Løsningen ble «å sende kunstig intelligens på kunstskole», ifølge konservator Robert Erdmann som ledet prosjektet ved Rijksmuseum.

Tre separate nevrale nettverk er brukt i prosessen. Datamaskinene har lært ved å studere eksempler. De har sammenlignet Rembrandts original med kopien, og når de mestret Rembrandts stil ble de satt i gang med å gjenskape delene. Til og med sprekkene i overflaten er kopiert.

Det var en fryd å se det restaurerte maleriet. Det endrer hele komposisjonen.

Robert Erdmann, konservator Rijksmuseum
Rembrandts «Nattevakten» før restaureringen.

Kilde: The Korea Times

Annonse