Discovery smelter sammen med WarnerMedia og det nye selskapet har fått navn: Warner Bros. Discovery. Ifølge The Wall Street Journal ble navnet gjort kjent under et personalmøte igår.
Fusjonen kunngjort før navnevalget
Fusjonen ble kunngjort i forrige måned da AT&T offentliggjorde at de ville avhende WarnerMedia – underholdningsgiganten som inkluderer Warner Bros., HBO, DC Comics, CNN og mange andre – og at Discovery skulle overta. Men de hadde ikke noe navn klart på det tidspunktet.
Discoverys sjef David Zaslav blir ansvarlig for det fusjonerte selskapet. WarnerMedia er langt det største av de to selskapene med rundt tre ganger Discoverys inntekter (2020) og de sitter på en smørbrødliste over ikoniske filmer. Discovery bringer med seg et stort arkiv bestående av reality-TV og en voksende nyhets- og sportsvirksomhet i Europa.
«The stuff that dreams are made of»
Vi har troen på at dette vil bli det beste og mest spennende stedet i verden å fortelle store, viktige og innflytelsesrike historier på tvers av genre og plattformer: film, tv og streaming.
David Zaslav, Discovery
Det fusjonerte selskapet låner en linje fra Warner Bros.-klassikeren “The Maltese Falcon” som slagord: «The stuff that dreams are made of».
AT&T og Discovery forventer at sammenslåingen skal være gjennomført i midten av 2022 – med mindre den møter regulatoriske hindringer. AT&Ts aksjonærer vil sitte igjen med 71 prosent av det nye selskapet – så på mange måter er det WarnerMedia som har revet seg løs fra AT&T og underveis plukket opp Discovery.
Håpet er å gjøre én pluss én til tre
Håpet er å gjøre det sammenslåtte selskapet større innen streaming enn de to er hver for seg. WarnerMedia driver HBO Max som er ganske vellykket selv om det er en viss avstand til Netflix og Disney Plus.
Zaslav har sagt at det nye selskapet årlig vil investere 170 milliarder kroner i nytt innhold, et tall som konkurrerer med Netflix og overstiger Disney Plus. Han håper de skal nå 400 millioner abonnenter.
Kilde: Discovery