SpaceX’ Starship vant NASAs anbud om å utvikle teknologi for å ta mennesker til månen.

Et par eksplosjoner på vei opp

Ifjor delte NASA ut tre kontrakter på å videreutvikle fartøy som skal kunne bringe mennesker til og fra månen: 1,1 milliard kroner gikk til SpaceX, to milliarder til forsvarsselskapet Dynetics og nesten fem milliarder til en sammenslutning av fire selskaper ledet av Jeff Bezos’ Blue Origin (sammen med ringrevene Northrop Grumman, Lockheed Martin og Draper).

SpaceX fikk i første omgang den minste bevilgningen og dårligst teknisk vurdering. Siden den gang har SpaceX gjennomført en rekke tester med fullskala Starship-prototyper. Det har resultert i en ti kilometers ferd med sikker landing – og et par eksplosjoner som vi har sett om igjen og om igjen på YouTube. 

Starships lasteevne og anbudet på 2,9 milliarder dollar, langt lavere enn konkurrentenes, kan ha vært utslagsgivende for NASA.

Annonse

Dette innovative landingssystemet vil gå inn i romfartens historie. Vi er trygg på NASAs partnerskap med SpaceX.

Lisa Watson-Morgan, leder for NASAs måneprogram

Knusende nederlag for Jeff Bezos’ romambisjoner

For SpaceX’ rivaler er NASAs partnervalg et knusende og sannsynligvis ødeleggende nederlag – spesielt for Blue Origin. Selskapet som er grunnlagt av Jeff Bezos, lanserte sitt Blue Moon-konsept i 2019 og har i offentlighet kjempet for at NASA skulle velge dem. Blue Moon hadde det mest velutviklede konseptet da NASA i første runde tildelte kontrakter, men har ikke klart å følge opp.

For SpaceX er valget en enorm tillitserklæring. Det etablerer SpaceX som NASAs største private partner, det erstatter veteraner som Northrop Grumman og sender ferskere konkurrenter som Blue Origin ut på sidelinjen. 

Repeterende, bemannede turer til månen

SpaceX gikk av med seieren, men de andre selskapene er ikke helt ute ennå. Denne første kontrakten gjelder to demonstrasjonsflyvninger til månen. NASA planlegger å tildele en ekstra kontrakt for repeterende, bemannede turer til månen.

Ifølge NASAs tidslinje skal de første mennesker tilbake på månen innen 2024, mer enn femti år etter siste besøk.

Starship som er resirkulerbar, er nesten 50 meter høy, drøyt ni meter i diameter og designet for å ta av og lande loddrett. Den skal stasjoneres i månebane inntil NASA-astronautene ankommer i Orion-kapsel. Starship vil rett og slett ferge astronauter til og fra månens overflate. En dag er stjerneskipet også tiltenkt å bringe folk til Mars.

Ulike kilder.

Annonse