Hong Kongs demokratiforkjempere har flyttet kampen for frihet fra gaten til videospill. Zeitgeist Studio utvikler et 2D-indiespill som de kaller «Name of the Will». Utviklerteamet er fra Hong Kong, men holder til i New York. De er lidenskapelige tilhengere av Hong Kongs demokratibevegelse.
Hope, et dystopisk diktatur
«Vi er i 2029. Du våkner en morgen i et et dystopisk diktatur som heter «Hope». Alle har samme antrekk, lever i samme repeterende rutine. Alle er lykkelig … For mange er Hope hele deres univers. De er uinteressert i omverdenen. Imidlertid er du annerledes – du har mulighet til å velge.» Introduksjonen til spillet Name of the Will på Kickstarter.
Når mystiske hendelser utspilles må spilleren fullføre oppdrag og løse gåter for å komme videre i et samfunn der hvem som helst kan være angiver, hvor feil beslutninger kan få dyptgripende konsekvenser. Målet er til slutt å finne sannheten om Hope og hvordan du havnet der.
Utviklerne begynte å jobbe med spillet sent 2019 og forventer å publisere det senere iår. Målet er å bidra til å vedlikeholde hjembyens drøm om frihet og demokrati – også etter innføringen av en ny nasjonal sikkerhetslov. Loven som ble påtvunget Hong Kong av fastlands-Kina i juli 2020, kriminaliserer de fleste former for opposisjon. Det betyr at også å spille Name of the Will kan være lovstridig. Selv om loven bare gjelder Hong Kong, kan den teknisk sett brukes på hvem som helst, hvor som helst – noe som betyr at Zeitgeist-teamet også kan være i fare.
Demokratikampen kan være knust, men byens ånd lever videre – om ikke i gatene, så på spillplattformer
Protestene ble utløst da Hong Kong-regjeringen la frem et lovforslag som gjør det mulig å utlevere kriminelle fra Hong Kong til fastlands-Kina. Protestene utviklet seg til en generell kamp for demokrati og mot inngrep fra Beijing. På det meste anslås det at to millioner mennesker tok til gatene.
Siden innføringen av sikkerhetsloven er alle fremtredende aktivister fra demokratibevegelsen enten arrestert eller tvunget i eksil. Totalt er mer enn 10 000 demonstranter arrestert – hvorav mer enn 2000 anklaget. Noen er dømt til flere års fengsel.
Hvis Name of the Will’s historie høres orwellsk ut, er det fordi den er det. Den er inspirert av George Orwells klassiske romaner «Animal Farm» og «1984».
Bruken av dyremetaforer i Animal Farm gjorde den komplekse fortellingen om den russiske revolusjon lettere å forstå. En dyster, mørk og skummel verden – en futuristisk versjon av Hong Kong – politibetjenter blir presentert som hunder, de som forblir upolitiske er griser, demonstranter ligner kakerlakker – alt inspirert av Animal Farm.
1984 er en fortelling om et dystopisk samfunn med masseovervåkning og informasjonskontroll. De ser paralleller mellom 1984 og det samfunnet Hong Kong beveger seg mot idag.
Spillet er en advarsel til verden om en dystopisk fremtid – ikke bare i Kina, men hvor som helst. Det er også laget for at vi ikke skal glemme protestene i Hong Kong.
Internett har kraften som skal til for ikke å glemme sannheten og gi mennesker mening. Vi vil minne folk om at det de blir fortalt av regjeringen, ikke nødvendigvis stemmer.
Jerry, en av utviklerne bak Name of the Will
Zeitgeist skapte Name of the Will først og fremst med tanke på spilleglede, sier Jerry. Men også for å la det «internasjonale samfunn oppleve Hong Kong-ånden». De samlet inn 25.000 dollar (215 000 kroner) til spillet på Kickstarter – hovedsakelig fra hongkongere – nesten det dobbelte av det de håpet på og et godt eksempel på Hong Kong-ånden.
Hvis spillet vårt bare kan påvirke én person til å kjempe, kan vi kanskje forandre verden litt.
Mandy, medlem av Zeitgeist-teamet
«Vi prøver å tegne et generelt scenario av hvordan diktaturer former samfunnet og hvordan det er å leve under konstant overvåkning,» fortsetter Mandy med henvisning til kinesiske myndigheters bruk av ansiktsgjenkjenningsteknologi og digital overvåkning av borgerne. «Men det skjer ikke bare i Kina. Mange land opplever lignende ting. Vi vil formidle en opplevelse av hvordan det er å leve i et diktatur.»
Gjennom moralske dilemmaer og tøffe avgjørelser som påvirker progresjonen og avslutningen av spillet, håper utviklerne ikke bare å gi deg en spennende spillopplevelse, men også få deg til å tenke igjennom hvordan du lever livet ditt.
Kilde: Wired