Porche er på jobb om dagen og skriver inn bilmerket inn i «Guinness World Records», denne gangen ved å drifte deres elektriske Porche Taycan i 42 km i strekk. Wow.
Journalist: Joar Are Lyngaas.
Joda, du leser korrekt
Drifte 42 km i strekk? Kødder du eller? Nei, vi kødder ikke.
De brukte en «Porche Taycan RWD» som er mye enklere å drifte med enn en firehjulstrekker. Denne versjonen av bilen er kun foreløpig tilgjengelig i Kina, dog.
For å sette den nye verdensrekorden brukte de 55 minutter rundt en bane som var spedd på godt med vann for å gjøre driftingen enklere.
«Porche Experience Centre (PEC) i Hockenheimring ble brukt til å gjennomføre rekorden. Porche-instruktør Dennis Retera gjorde 210 runder rundt den 200-meter lange banen, helt uten at fronthjulene pekte i samme retning som kurven. Etter 55 minutter hadde sideveis-eksperten nedlagt totalt 42.171 kilometer.
Ved å oppnå dette, gikk altså Porche inn i Guinness World Records for den lengste driftingen gjort i en omgang med en elektrisk bil. Gjennomsnittsfarten var på 46 km/t. Rekorden ble satt med bakhjulstrekk-versjonen av Porche Taycan, som allerede er i salg i Kina.»
Ble rimelig svimmel, fokuserte på rattingen
Dennis Retera melder at han ble greit svimmel etter han hadde kjørt 210 runder rundt banen i en drift, vi forstår jo det, da. Videre kommenterer han;
«Når kjørestabilitetsprogrammene er skrudd av, så er det meget enkelt å gjennomføre en powerslide eller drift. Helt spesifikt med akkurat denne modellen selvsagt, siden det er en bakhjulstrekker. Det er alltid nok motorkraft tilgjengelig.
Det lave tyngdepunktet og den lange hjulbasen sikrer stabilitet. Det presise designet av chassiet og styringen tillater meg perfekt kontroll til enhver tid, selv når man beveger seg sidelengs.
Det skal dog sies at det var rimelig slitsomt og holde fokuset i 210 runder rundt banen, spesielt siden asfalten rundt banen ikke har samme grep overalt.
Jeg konsentrerte meg på å kontrollere driften med styringen – dette er faktisk mer effektivt enn å kontrollere driften med gasspedalen, og det reduserer også risikoen for å spinne ut.»
Det skal dog sies at det var rimelig slitsomt og holde fokuset i 210 runder rundt banen, spesielt siden asfalten rundt banen ikke har samme grep overalt. Jeg konsentrerte meg på å kontrollere driften med styringen – dette er faktisk mer effektivt enn å kontrollere driften med gasspedalen, og det reduserer også risikoen for å spinne ut.»
Kilde
Electrek