Journalist: Joar Are Lyngaas.

Bilselskapet Ferrari sine aksjer fyrer faktisk på alle sylindere om dagen, og selskapet har ingen planer om å kaste seg på den elektriske trenden med det første.

Det italienske luksusbil selskapets aksjer økte så mye som 7 prosent på Tirsdag, og rapportene sier at det er stor etterspørsel etter sportsbilene til selskapet, slik som «The Monza». Ferrari forventer fortjenestene til og mer eller mindre returnere til normalen – rundt 1.3 billioner dollar årlig.

Deres administrende direktør, Louis Camilleri forteller analyster at ordrene på luksusbilene deres er mer eller mindre tilbake der de var før pandemien brøt ut tidligere i år.

Annonse

Ingen planer om å bli et elektrisk bilselskap

Samtidig som at nyhetene om at selskapet gjør det svært bra om dagen kommer til lyset, heller Camilleri kaldt vann på idéen om at Ferrari har planer om å bli et elektrisk bilselskap. Faktisk sier han at han aldri tror Ferrari kommer til å gå 100 prosent elektrisk.

«Vi kommer til å forbedre oss mer som et selskap hvis vi fokuserer på det vi gjør bra allerede, som for eksempel Formula 1.», sier Camilleri.

Ferrari sier at transport og eksport av bilene deres er på bedringens vei etter en syv-ukers lang frysning av produksjon, da den første bølgen av pandemien traff oss tidligere i år. Selv om transport og eksport av bilene deres var ned rundt 6.5 prosent på årlig basis, så kjøpte faktisk kunder deres 12-sylindrete biler i økt mengde (en 15 prosent økning i salg i forhold til i fjor).

Selv i den vanskelig økonomiske situasjonen verden befinner seg i, har altså luksusselskapet Ferrari ingen planer om å stoppe å produsere sportsbiler. Faktisk har de planer om å snart lansere en ny modell som skal hjelpe veksten til selskapet og forhåpentligvis aksjeverdien.

Planen er faktisk å lansere en ny modell allerede i år, selv om de tidligere i September allerede lanserte «Portofino M» – en modifisert versjon av deres toppselger «Grand Tourer».

Annonse