Harley-Davidson er en velkjent merkevare innen motorsykkel-bransjen, men nå har de altså valgt å diversifisere produktkatalogen sin.

Den velkjente merkevaren har nå bestemt seg for å lansere en splitter ny EL-sykkel, og planen er å ta det første produktet til markedet allerede våren 2021.

Journalist: Joar Are Lyngaas.

Det nyetablerte selskapet – kalt «Serial 1 Cycle Company» – startet faktisk i lokalene til Harley-Davidson. Produktutviklings-teamet hos Harley-Davidson så seg lei på alle nye EL-produkter som kom ut, og bestemte seg altså for å kaste seg på bølgen. Navnet på selskapet kommer fra «Serial Number One», som er kallenavnet på den første motorsykkelen Harley-Davidson tok til marked.

Annonse

Sykkelen som kommer med det gode gamle kjedet og pedaler slik vi kjenner den, blir lansert i en spennende tid hvor elektriske sykler virkelig har blitt den nye trenden.

Spesielt nå med den vanskelige situasjonen i verden har utrolig mange mennesker tatt til EL-produkter over motoriserte kjøretøy.

Det globale EL-sykkel markedet ble estimert til å være verdt over $15 billioner dollar i 2019, og er prosjeksjert til å øke med en årlig ratio på rundt 6% fra 2020 til 2025, sier Harley-Davidson.

Salget av Harley-Davidson motorsykler ned

Det nye datterselskapet til Harley-Davidson kommer på et meget viktig tidspunkt for selskapet. Salgene på deres motorsykler er ned utrolig mye siden storhetstiden, mange spekulerer på om det kan være fordi den yngre generasjonen ikke er like glad i motorsyklene deres som den eldre garde. I juli 2020 ble mer enn 700 ansatte hos Harley-Davidson permittert som følge av en intern restruktureringsplan kalt; «The Rewire».

Planen som administrerende direktør og president, Jochen Zeitz snakket om allerede tilbake i april 2020 førte til lanseringen av Harley-Davidson sin første EL-motorsykkel. Denne har fått kallenavnet; «The LiveWire» og har fått meget god kritikk etter lanseringen.

Etableringen av Serial 1 Cycle Company

Etableringen av det splitter nye EL-sykkel datterselskapet; Serial 1 Cycle Company er planert til å spille en nøkkelrolle for å redde inntektene til Harley-Davidson i denne revolusjonerende tiden vi befinner oss i.

«Planen er selvsagt å levere et meget solid EL-sykkel produkt som er ment for kunder som elsker sømløse turer, godt rotet i frihet og eventyr», sier Aaron Frank, firmaets merkevaredirektør.

Harley-Davidson sier at Jason Huntsman blir den nye presidenten til Serial 1 Cycle Company. Resten av ledelsen bak det nye selskapet blir; Ben Lund som visepresident for produktutvikling og Hannah Altenburg som ledende markedsføringsspesialist.

Annonse