Roverne som brukes til utforskning av månen har elektrisk fremdrift og fire hjul, men en ny prototype viser at å farte rundt på en elektrisk motorsykkel på månen kan ha sine fordeler.

Neste generasjons fremkomstmiddel for astronauter

NASA ser etter neste generasjons fremkomstmiddel på månen og motorsykkeldesignerne i det tyske firmaet Hookie er kommet opp med en spennende løsning: En elektrisk motorsykkel. 

En slik løsning vil spare mye vekt og ikke minst redusere kravene til størrelse på månelandingsfartøyene som skal transportere den til månen. Eventuelt kan det på denne måten transporteres to eller tre kjøretøy til månens overflate istedenfor ett.

Må beskyttes mot strålingen i universet

Én månebuggy krever nesten like mye plass som tre-fire Tardigrades. Vekten er mye mindre enn en komplett buggy bygget av stål.

Nico Müller, medstifter Hookie

Det skal tilføyes at de originale roverne som ble fraktet til månen var bygget på aluminiumsrammer, men det er dog ingen uenighet om at det er stort potensiale for både redusert vekt og volum.

Annonse

Tardigrade har en aluminiumsramme bestående av laserskårne elementer som støtter et kevlar-deksel levert av DuPont. Det beskytter drivverket mot strålingen man møter utenfor jordens atmosfære.

Svensker innblandet

Drivverket er levert av CAKE, en svensk produsent av elektriske motorsykler. Selskapet bruker 10 kW motorer i de fleste av sine motorsykler. Forutsatt at det samme drivverket blir brukt vil det være en massiv oppgradering av effekten sammenlignet med den opprinnelige måneroverens fire 190 W-motorer som til sammen hadde en effekt på beskjedne 0,76 kW.

Ingen racer

Måne-motorsykkelen blir ingen racer, den vil ha en toppfart på 15 km/t, men batterirekkevidden på nesten 110 km garanterer skikkelige dagsturer. Med ultralette materialer og utskiftbare luftløse dekk skal rombesetningen gjøres i stand til å utfordre enhver forhindring.

Drivverket lot seg ganske enkelt designe, men de store luftløse ballongdekkene fordret mer kreativitet. De ble 3D-printet og har 12 polyuretan-profilmoduler av som er festet til sykkelens felger. De luftløse dekkene er designet for enkelt å kunne repareres hvis en modul blir skadet på månens overflate og må byttes ut.

Eksperimenterte med månesykkel på 60-tallet

Ideen om en elektrisk månesykkel kan kanskje lyde litt merkelig, men den er ikke ny. NASA eksperimenterte faktisk med ideen på 1960-tallet.

NASA History Office bekreftet at en elektrisk motorsykkel – eller en elektrisk scooter om du vil – en gang ble testet på for bruk på månens overflate. Det ble i siste ende vraket til fordel for de firehjulede elektriske buggiene vi kjenner, men NASA-bildene nedenfor gir et glimt av hvordan historien alternativt kunne ha sett ut hvis elsykler hadde landet på månen.

På NASA-radaren

Hookie har ingen avtale med NASA om Tardigrade-prototypen, men selskapet hevder at de er på romfartsorganisasjonens radar:

NASA kjenner til vårt Tardigrade-prosjekt, og det vil være fantastisk å snakke om fremtidige samarbeid eller ideer. Vi er fullstendig klar for dette. 

Hookie

Kilde: Hookie

Annonse