Barry Diller som for noen tiår siden var styreleder og administrerende direktør for to av de store Hollywood-studioene, Paramount Pictures og det som den gang var 20th Century Fox, har tatt pulsen på filmbransjen og funnet at hjertet er sluttet å slå. Nå erklærer han næringen død.

Filmindustrien kommer aldri tilbake

«Filmindustrien eksisterer ikke lenger som den var og den kommer aldri tilbake,» sa han i et intervju med amerikanske National Public Radio. 

Det har med nedgang i billettsalget og stengningen av kinoer under koronaen å gjøre. Men det handler om mye mer enn det.

Ifølge Diller har streamingen endret filmindustrien på vesentlige måter. Den har også påvirket kvaliteten på filmene som blir laget.

“Barry Diller, Richard Gere and Guest.” Andy Warhol-print

Streaming sidestilt med kinoopplevelsen

Ifjor bestemte flere mediekonglomerater inkludert Disney og WarnerMedia, at premieren på nye produksjoner skulle legges til samtidig for kinoer og streaming. Det var en radikal endring som kinokjedene protesterte mot.

Annonse

Det pleide å være en lang oppkjøring der studioene investerte tid, energi og penger i distribusjon og reklamekampanjer. Målet var å generere vedvarende spenning og entusiasme for nye filmer. Det er over.

Målet på suksess forandret

I filmbransjen som jeg kjente den, jobbet man fordi man virkelig brød seg om hva man gjorde. At filmen slo an betød mer enn noe annet.

I Dillers tid i Paramount på slutten av 1970- og 1980-tallet, var studioet kjent for filmer som Saturday Night Fever. Etter Paramount er han kjent for sitt TV-arbeid. Han var blant annet med på å bygge opp nettverket som ble til Fox TV. Idag er han styreleder og administrerende direktør i IAC, et selskap som eier og administrerer internettforetak, blant andre Daily Beast.

Ikke interessert i god film

Idag er streaming en bransje som omsetter for flere milliarder dollar. Konkurransen om innhold og kunder er hard. Diller bruker Amazons streamingtjeneste Prime Video som eksempel på hvordan insentivene i underholdningsbransjen har endret seg. I mai iår kunngjorde selskapet at de hadde planer om å kjøpe MGM for rundt 70 milliarder kroner.

Det er er ikke for at de er interessert i å formidle god film, det er for å få flere abonnenter til Amazon Prime. Det er ikke forferdelig, det er bare fullstendig uinteressant.

Originaliteten og kvaliteten tapt

Under pandemien har det vært en massiv økning i on-demand video. I første kvartal 2020 fikk Netflix 15,8 millioner nye abonnenter. Siden har vekstraten avtatt, men selskapet har opplyst at det ved slutten av året hadde mer enn 200 millioner kunder.

Diller erkjenner at streamingtjenestene har suksess og at de har vært “uunnværlig” under koronaen, men han har mindre respekt for originaliteten og kvaliteten på innholdet i det de skaper.

Det er ikke filmer. Det er algoritmiske prosesser

Streamingtjenestene har laget noe de kaller ‘filmer’. Det er ikke filmer. Det er algoritmiske prosesser som varer i omtrent 100 minutter. Definisjonen av ‘film’ er akkurat nå i en overgangsfase hvor ordet ikke betyr noe.

Den tidligere styrelederen i Walt Disney Studios, Jeffrey Katzenberg, grunnla en streamingplattform kalt Quibi etter å ha samlet inn 1,75 milliarder dollar for å produsere timinuttersvideoer designet for å bli sett på smarttelefoner.

Spektakulært svik mot filmindustrien

Det var et spektakulært svik mot filmindustrien. En dårlig idé. En storstilt investering som ikke hadde noe med film å gjøre. Den levde og døde i et millisekund.

Diller sier at han har «nesten null» interesse for dagens filmbransje. De siste månedene har han vendt oppmerksomheten mot produksjon av skuespill på Broadway:

Jeg synes det er mer kreativt.

Kilde: NPR

Annonse