Du har hørt om dragracing, en akselerasjonskonkurranse over ¼ engelsk mil (402,33 m) der bil stilles opp mot bil, mann mot mann, side ved side – det er vinn eller forsvinn.

Bilene stiller i ulike klasser og er sterkt ‘customized’, det er ofte ikke mye annet enn ramme, motor og litt karosseri. Og så er det rake rør, gromlyden av den åttesylindrede motoren skal høres – og det gjør den til gagns.

Brølende V8-monster mot …

Banen har asfaltdekke og en bremsestrekning på omtrent det dobbelte av lengden. De raskeste bilene er utstyrt med fallskjerm for å hjelpe på oppbremsningen. Sporten oppsto selvfølgelig i USA og er forbundet med en egen kultur.

“Donk” er godnavnet på en skreddersydd klassiker, en Chevrolet Caprice eller Impala, i utgangspunktet modell 1971–1976, men akkurat det siste kan være noe utvannet. De er staset opp med svære, prangende hjul og forkrommet utblåsning – det auditive og det visuelle er en viktig del av showet.

… lydløs elektrisk standardbil

Stiller du opp med en lydløs, butikkferdig elektrisk bil blir du ikke showets vinner med mindre du danker ut bensinmonstrene som kan ha modifiserte motorer som yter opp til 8000 hestekrefter.

Annonse

Det skjedde nylig på Piedmont Dragway i North Carolina. En Tesla Model Y Performance utfordret en Chevrolet Impala, et klassisk V8-uhyre fra 1976.

1500 mot 456 hk

Teslaen er en standardbil. Den er ikke modifisert og har ingen forkrommede rør med elektrisk gnistregn. Som sådan ingen showvinner i drag-kretser. Men to motorer og 456 hestekrefter og et dreiemoment på 673 Nm skyver godt avgårde.

Teslaen ble stilt opp ved siden av “Donkmaster Z06” – en turboladet V8’er med minst 1500 hestekrefter.

Filmen nedenfor inkluderer noen “bonusløp” før Teslaen gjør sin intro på fem minutter og 35 sekunder. Løpet kjøres på ca. 7.08 og er over like etter. Om det virker som det skal kommer du inn i filmen samtidig med Teslaens inntog.

Annonse