Vi snakker høyt gir, godt momentum og enorme prestasjoner fra Mercedes om dagen. Senest sist helg ble Mercedes-føreren Lewis Hamilton verdensmester i Formel 1, faktisk for syvende gang. Musklene til selskapet blir ikke bare flekset på Formel 1-banen, dog.
Nå i sommer ble flunkende nye Mercedes-AMG GT Black Series lansert, med den kraftigste og sterkeste motoren (V8-modell) selskapet noengang har produsert.
Dette nye flaggskipet til det legendariske bilmerket byr ikke bare på et deilig design, men også ufattelig mye motorkraft. Vi snakker faktisk hele 730 hk og 800Nm, levert fra AMGs V8-motor på 4 liter.
Journalist: Joar Are Lyngaas.
Setter rekord på Nürburgring – verdens raskeste!
Selvsagt måtte Mercedes sette den nye flaggskipbilen på prøve, og for å gjøre akkurat det tok de turen til Nürburgring. Denne drøyt 20 kilometer lange banen blir regnet som en av de mest krevende banene i verden. Dette er faktisk grunnen til at mange bilprodusenter bruker nettop Nürburgring som en målestokk for å dømme egenskapene til en bil.
Hvis man klarer å sette en god rundetid på denne banen – vitner ikke det bare om enorme krefter – men også at designet, aerodynamikken og kjøreegenskapene til bilen er på plass. Mercedes gjorde det egentlig ganske enkelt, og det er faktisk offisielt; AMG GT Black Series er verdens raskeste gateregistrerte bil rundt banen Nürburgring – uavhengig av klasse.
Den grensesprengende og prestisjetunge rekorden ble satt tidligere i november, og ble målt og sertifisert av en rekke eksperter fra «wige SOLUTIONS».
Sjåføren Mario Engel knuser blant annet Lamborgihini Aventador
Det er den velkjente GT3-sjåføren Mario Engel som fikk æren av å sette den prestisjetunge verdensrekorden med Mercedes-AMG GT Black Series. Rundetiden ble 6:43,616.
Med det slår AMG GT Black Series rekorden fra tidligere som var på 6:44,97. Denne rekorden ble satt i 2018 med Lamborghini Aventador SVJ. Denne bilen har ikke akkurat en kjip motor – den heller – en V-12 motor på 770 hk.
Denne nye rundetiden banker også en rekke andre konkurrenter; Porche 911 GT2 RS, Radical SR8, Ferrari 488 Pista og Lamborghini Huracan må se seg slått av det tyske maskineriet som er AMG GT Black Series.
«Dette var en virkelig imponerende tur. Vi nådde hastigheter på opptil nesten 270 km/t i Kesselchen-delen av banen, eller godt over 300 km/t på den lange Döttinger Höhe straight, og med dette er AMG GT Black Series betydelig raskere enn GT3-racerbilen min.», sier Mario Engel etter fullført løp.
Enorm toppfart på over 300 km/t
Det er gjort mange grep for å øke effekten i bilen, blant annet snakker vi om en flunkende ny «flat-plane» veivaksel, ny tenningsrekkefølge og en splitter ny eksosmanifold. Mercedes gjør et poeng ut av at de var helt avhengige av den nye motoren i GT Black Series for å oppnå dette.
Resultatet av den nye motoren skal ifølge AMG sikre bedre respons på gassen samt den ekstreme toppeffekten på 730 hk – tilgjengelig fra 6700 til 6900 omdreininger.
Her snakker vi altså 0-100 km/t på 3,2 sekunder, og dette regnes faktisk som en meget god tid på en bakhjulstrekker der motoren sitter under panseret i fronten av bilen. Toppfarten på Mercedes AMG GT Black Series er på 325 km/t.
Bilen kommer til Norge etterhvert
Hver gang AMG slipper en ny modell – spesifikt en Black Series-modell – er selvsagt etterspørselen stor rundt omkring i verden. Det er jo ikke noe billig bil dette, det er det ikke. Prislappen leser faktisk 335 240 Euro, eller rundt 3,6 millioner norske kroner.
Importøren av bilen i Norge har enda ikke gått ut med hva monsteret vil koste når den kommer til vårt fagre land. Som vi vet har vi dog ganske saftige avgifter i Norge, så vi snakker nok sannsynligvis godt over fire millioner norske kroner.
«Mercedes-AMG har de siste årene opplevd en eksplosiv salgsvekst i Norge, og med dagens rekordannonsering er det derfor ikke overraskende at etterspørselen etter GT Black Series er skyhøy. Vi har selvsagt jobbet knallhardt med fabrikken for å sikre oss så mange eksemplarer som mulig – og selv om vi ikke får så mange biler – kan jeg bekrefte at denne unike bilen blir å se med norske skilter i nær framtid.», sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz hos importøren Bertel O. Steen.